zondag 10 maart 2013

Hoi hoi!

How is life in Belgium? Na de voorbije week mag ik me bijna écht Brit noemen denk ik: als een echte fan supporteren voor Manchester United en dan proberen 'intelligent' deel te nemen aan alle besprekingen achteraf op het werk (waar ik me dan toch een beetje niet meer helemaal fan voel, blijkbaar mis ik toch een beetje voetbalkennis ;-) ), en dan gisteren de opname van een echte BBC-show meemaken... ja Béné komt misschien wel op TV! Neen, alle gekheid op een stokje, daar deden we het zeker niet voor. Maar het was wel een hele belevenis: een heel ontspannende en vreugdevolle belevenis!

Het kwam eerlijk gezegd als een geschenk uit de hemel. De voorbije weken voelde ik de noodzaak om leuke en ontspannende dingen te doen in het weekend, om er even uit te zijn en iets anders te zien. Ik hou nog steeds enorm van het werk, maar het is soms zo intens en intensief, dat het gewoon noodzakelijk is om volop van de weekends te genieten, gewoon om het te kunnen volhouden. En dit genieten kan in kleine dingen, zoals de tijd nemen om een kop koffie te gaan drinken. Kleine dingen, die je echter wel helpen om even die stap terug te zetten, alles terug in perspectief te plaatsen, en de mooiheid van het leven terug doen inzien. 
De theorie klinkt heel mooi, maar dat omzetten in praktijk is niet altijd even makkelijk. En net daarom waren de gratis tickets die ik via het werk kreeg zo welkom, zo op het juiste moment. Vreemd hoe sommige dingen je zo gegeven kunnen worden! :-) Het waren tickets voor de opname van de BBC-show "School Choir of the Year". Dit is een wedstrijd waarin scholen van over de hele UK wedijveren voor de titel van beste schoolkoor. Ze zingen "Songs of praise", en zijn slechts tussen 6 en 12 jaar. Ik denk dat ik jullie niet moet overtuigen dat dit een fantastische ervaring was! Alleen al een opname mogen meemaken, en dan nog van een dergelijk programma: super!

Zelfs vandaag zie ik nog steeds al die gezichtjes voor me: stralend, oprecht, en vol overgave. Het raakte me diep gisteren hoe die kinderen zo geloofden in wat ze zongen. Het waren geen holle woorden, maar levensboodschappen die ze kwamen vertellen. Ze vertelden het met hun hele gezicht, en hun hele hart. Elke school mocht maar 1 lied zingen, maar in dat éne lied gaf elk kind wel alles van zichzelf. Ze geloofden erin, en wilden het allemaal zo hard...
En toch lag het accent gelukkig in de eerste plaats niet op de competitie, maar wel op de zang. De hele show en opname was heel kindvriendelijk, en verliep in een ontspannen sfeer. Dit had ik eerlijk gezegd niet verwacht van TV. Persoonlijk zag ik heir een sterk contrast in met bijvoorbeeld het Junior Songfestival bij ons, waar kinderen als echte sterren behandeld worden. Hier bleven ze kinderen, die deel uitmaakten van een koor, een groter geheel, en in de eerste plaats de vreugde van het zingen wilden delen.  

Elke school had natuurlijk haar horde fans (voornamelijk ouders) meegebracht. Sommigen hadden tot 8u gereisd om de show te kunnen bijwonen! Nu wilde het toeval dat we plaats hadden genomen juist voor de fanclub van de uiteindelijk winnende school. En dat was op zich ook een heerlijke ervaring: het overduidelijke beste koor had namelijk ook veruit de meest enthousiaste fanclub! Op een bepaald moment wees de presentator op het belang hiervan: "het koor reflecteert in belangrijke mate het enthousiasme en de ondersteuning die ze voelt van het publiek", zo stelde hij. Je kan je afvragen wat oorzaak is en wat gevolg, waarschijnlijk een beetje van beiden, maar het zette me wel aan het denken. Als het waar is dat wat wij uitstralen een dergelijk effect kan hebben in anderen als ik gisteren gezien heb... dan is er veel hoop, veel werk en veel mogelijk voor ons!

Als je een beetje wil genieten van wat ik gisteren heb mogen zien:

Of kijk op 7, 14 en 21 april op BBC1! En neen, ik verklap nog niet welke school wint! ;-)

Veel liefs en vrolijke noten!

Bénédicte

2 opmerkingen:

  1. Zoooooo coooooool! Amai, moest Greet dit weten, ze zou jaloers zijn zenne :)! Ik ben het ook stiekem! Zalig :)!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. klinkt tof :)

    maar euhmmm mij ga je toch niet jaloers krijgen want pati pati gaf donderdag nog een beter concert dan vorig jaar :)

    grtz

    BeantwoordenVerwijderen