zondag 3 maart 2013

Ik ben er voor je!

Lieve vrienden,

Tijd voor mijn wekelijkse update, tijd om me weer even heel verbonden te voelen met jullie. Wat is dit blogsysteem toch geweldig! Ik geef graag toe dat ik tussen het werken door als adempauze geregeld wel eens afdwaal naar de blog, nieuwsgierig naar reacties. En eerlijk waar: ze toveren altijd een brede glimlach tevoorschijn! Bedankt voor elk lief woord, elke aanmoediging, elk nieuwtje uit België, en een dikke knuffel aan jullie allen!

De voorbije week was een beetje hectisch en goedgevuld. Alles terug opnemen na een week afwezigheid (mijn twee vrouwelijke collega's hadden ook verlof, de plaatselijke krokusvakantie is hier later dan in België), en daarenboven zelf niet in topvorm zijn na drie dagen ziek in bed te hebben doorgebracht: best wel blij dat het weekend is! Toch deel ik graag even twee mooie momenten van deze week. Het waren maar kleine dingen, die me echter wel sterk bijblijven, en dus wel diep geraakt hebben.

Op donderdagmorgen mag ik normaalgezien deelnemen aan de Engelse les. Elke week komen 3 vrijwilligers met een speciale ESOL opleiding (om Engels te geven aan anderstaligen: Engels als tweede taal) Engels geven aan onze cliënten. Ze zijn onderverdeeld in 3 verschillende niveau's, om zo goed mogelijk op hun noden te kunnen inspelen. Ik hou echt van de donderdagochtenden: een gezellige sfeer, waarin ik de kans krijg om even met een aantal cliënten te praten, en tegelijk net zoals hen gewoon student te zijn. Het creëert een speciale band, en is mooi om te zien hoe we 'als gelijke' van elkaar mogen leren. De leerkracht probeert daarenboven om ons zoveel mogelijk te doen praten in het Engels, door voortdurend vragen te stellen en ons te laten vertellen over onze eigen landen. Deze week ging het over je eigen buurt en lokale gemeenschap. Toen de leerkracht dan vroeg of we persoonlijk dit gemeenschapsgevoel hadden in ons eigen land, mocht ik het volgende waargebeurde verhaal horen uit Zuid-Afrika. Op een avond werd een vrouw verrast door dieven in haar huis. TV, waardevolle spullen, alles zou eraan geloven. Tot de vrouw plots aan haar fluitje dacht... Toen ze hierop blies duurde het maar enkele tellen tot de hele buurt kwam aangelopen, en deze mannen uit haar huis joegen.
Ik was er even stil van... Het klinkt voor ons misschien wat vreemd, dat fluitje, maar ik vind het wel een ongelooflijk mooi voorbeeld van zorg voor elkaar, van gemeenschap. Dit is voor mij heel concreet 'ik ben er voor je'... Zeker als ik dan bedenk hoe vaak we gewoon op straat iets zien gebeuren en eerder de andere kant op kijken dan ter hulp te snellen. Het zet wel aan het denken!

Mijn tweede verhaal vond plaats op vrijdagmorgen. Vrijdag is altijd een redelijk rustige dag wat betreft cliëntbezoeken, aangezien we die dag geen echte activiteiten hebben. Plots hoorde ik 's morgens toch een enthousiast geklop op de deur... een cliënt met een brede glimlach stond me op te wachten, samen met de uitbundige boodschap dat ze me gewoon even dag kwam zeggen en een prettige dag wensen! Ik stond even perplex... zoiets klein, schijnbaar onbetekenisvol, heeft mij heel erg veel deugd gedaan. Zij was voor mij zon en vrolijkheid in levende lijve! Het deed me beseffen: wat een wijsheid in eenvoud, wat een krachtig voorbeeld. Wie heeft hier wie het meest te leren? Durven en kunnen wij zelf nog tijd nemen voor zo'n schijnbaar kleine, eenvoudige dingen?
Bedankt lieve mensen, dat ik dit alles van jullie mag leren!

Veel liefs,

Bénédicte

7 opmerkingen:

  1. Lieve Bénédicte,

    Je mooie verhalen doen mij elke week opnieuw veel deugd. Ik antwoord met weinig woorden maar wel met een brede glimlach.
    Bedankt.

    Liefs,
    Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Béné!

    Het blijft me elke keer opvallen hoe je telkens de genade en het geluk weet te ontdekken in alle kleine dagdagelijkse dingen. Het feit dat je daarin slaagt, zegt meteen ook wel iets over jou, neen? Ik ben blij voor jou dat je in je engagement sterke ervaringen mag beleven!
    Bedankt dat je ons de kans geeft dit een beetje 'mee te beleven'!

    Gezondheid en nog vele mooie ervaringen gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. en wij zijn er voor jou! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Bénedicte

    Ik vind het knap wat je doet en mooi wat je schrijft. Dank je wel. Ik kijk uit naar je wekelijkse update.
    Vriendelijke groetjes

    Roger

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super om steeds te lezen Benedicte! Goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hey bedankt Bénédicte voor je mooie verhalen... ik lees dit met pijn in het hart en met een hersenschudding (aangezien ik vorige week aangereden ben) het leven is niet altijd makkelijk maar we hebben geen keuze buiten verder te gaan ... hoe hard het leven ook is en hoeveel pijn mensen ons soms ook doen ;s

    knuffel en ik mis je

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi Béné! Hoe zo'n gebeurtenissen ons echt aan het denken kunnen zetten... Bedankt voor de tekstjes, het doet me elke keer weer stilstaan bij het leven en de kleine belangrijke dingen.
    Je doet daar een super werk!
    Groetjes,
    Dorien Verelst

    BeantwoordenVerwijderen